(1115
- 1206 H/1701 - 1793 M)
Nama
Lengkapnya
BELIAU
adalah Syeikh al-Islam al-Imam Muhammad bin `Abdul Wahab bin Sulaiman bin
Ali bin Muhammad bin Ahmad bin
Rasyid
bin Barid bin Muhammad bin al-Masyarif at-Tamimi al-Hambali an-Najdi.
Tempat
dan Tarikh Lahirnya
Syeikh
Muhammad bin `Abdul Wahab dilahirkan pada tahun 1115 H (1701 M) di kampung
`Uyainah (Najd), lebih kurang 70 km arah
barat
laut kota Riyadh, ibukota Arab Saudi sekarang.
Beliau
meninggal dunia pada 29 Syawal 1206 H (1793 M) dalam usia 92 tahun, setelah
mengabdikan diri selama lebih 46 tahun dalam
memangku
jawatan sebagai menteri penerangan Kerajaan Arab Saudi .
Pendidikan
dan Pengalamannya
Syeikh
Muhammad bin `Abdul Wahab berkembang dan dibesarkan dalam kalangan keluarga
terpelajar. Ayahnya adalah ketua jabatan
agama
setempat. Sedangkan kakeknya adalah seorang qadhi (mufti besar), tempat di mana
masyarakat Najd menanyakan segala
sesuatu
masalah yang bersangkutan dengan agama. Oleh karena itu, kita tidaklah hairan
apabila kelak beliau juga menjadi seorang
ulama
besar seperti datuknya.
Sebagaimana
lazimnya keluarga ulama, maka Syeikh Muhammad bin `Abdul Wahab sejak masih
kanak-kanak telah dididik dan
ditempa
jiwanya dengan pendidikan agama, yang diajar sendiri oleh ayahnya, Syeikh
`Abdul Wahhab.
Sejak
kecil lagi Syeikh Muhammad bin `Abdul Wahab sudah kelihatan tanda-tanda
kecerdasannya. Beliau tidak suka membuang masa
dengan
sia-sia seperti kebiasaan tingkah laku kebanyakan kanak-kanak lain yang sebaya
dengannya.
Berkat
bimbingan kedua ibu-bapaknya, ditambah dengan kecerdasan otak dan kerajinannya,
Syeikh Muhammad bin `Abdul Wahab
telah
berjaya menghafal al-Qur’an 30 juz sebelum berusia sepuluh tahun.
Setelah
beliau belajar pada orantuanya tentang beberapa bidang pengajian dasar yang
meliputi bahasa dan agama, beliau diserahkan
oleh
ibu-bapaknya kepada para ulama setempat sebelum dikirim oleh ibu-bapaknya ke
luar daerah.
Tentang
ketajaman fikirannya, saudaranya Sulaiman bin `Abdul Wahab pernah menceritakan
begini:
"Bahwa
ayah mereka, Syeikh `Abdul Wahab merasa sangat kagum atas kecerdasan Muhammad,
padahal ia masih di bawah umur.
Beliau
berkata: `Sungguh aku telah banyak mengambil manfaat dari ilmu pengetahuan
anakku Muhammad, terutama di bidang ilmu
Fiqh.’
"
Syeikh
Muhammad mempunyai daya kecerdasan dan ingatan yang kuat, sehingga apa saja
yang dipelajarinya dapat difahaminya
dengan
cepat sekali, kemudian apa yang telah dihafalnya tidak mudah pula hilang dalam
ingatannya. Demikianlah keadaannya,
sehingga
kawan-kawan sepermainannya kagum dan heran kepadanya.
Belajar
di Makkah, Madinah dan Basrah
Setelah
mencapai usia dewasa, Syeikh Muhammad bin `Abdul Wahab diajak oleh ayahnya
untuk bersama-sama pergi ke tanah suci
Mekah
untuk menunaikan rukun Islam yang kelima - mengerjakan haji di Baitullah. Dan
manakala telah selesai menunaikan ibadah
haji,
ayahnya terus kembali ke kampung halamannya. Adapun Muhammad, ia tidak pulang,
tetapi terus tinggal di Mekah selama
beberapa
waktu, kemudian berpindah pula ke Madinah untuk melanjutkan pengajiannya di
sana.
Di
Madinah, beliau berguru pada dua orang ulama besar dan termasyhur di waktu itu.
Kedua-dua ulama tersebut sangat berjasa dalam
membentuk
pemikirannya, yaitu Syeikh Abdullah bin Ibrahim bin Saif an-Najdi dan Syeikh
Muhammad Hayah al-Sindi.
Selama
berada di Madinah, beliau sangat prihatin menyaksikan ramai umat Islam setempat
maupun penziarah dari luar kota Madinah
yang
telah melakukan perbuatan-perbuatan tidak kesyirikan dan tidak sepatutnya
dilakukan oleh orang yang mengaku dirinya Muslim.
Beliau
melihat ramai umat yang berziarah ke maqam Nabi mahupun ke maqam-maqam lainnya
untuk memohon syafaat, bahkan
meminta
sesuatu hajat pada kuburan mahupun penghuninya, yang mana hal ini sama sekali
tidak dibenarkan oleh agama Islam. Apa
yang
disaksikannya itu menurut Syeikh Muhammad adalah sangat bertentangan dengan
ajaran Islam yang sebenarnya.
Kesemua
inilah yang semakin mendorong Syeikh Muhammad untuk lebih mendalami
pengkajiannya tentang ilmu ketauhidan yang
murni,
yakni Aqidah Salafiyah. Bersamaan dengan itu beliau berjanji pada dirinya
sendiri, bahwa pada suatu ketika nanti, beliau akan
mengadakan
perbaikan (Islah) dan pembaharuan (Tajdid) dalam masalah yang berkaitan dengan
ketauhidan, yaitu mengembalikan
www.rajaebookgratis.com
http://rajaebookgratis.wordpress.com
32
aqidah
umat kepada sebersih-bersihnya tauhid yang jauh dari khurafat, tahyul dan
bid’ah. Untuk itu, beliau mesti mendalami benarbenar
tentang
aqidah ini melalui kitab-kitab hasil karya ulama-ulama besar di abad-abad yang
silam.
Di
antara karya-karya ulama terdahulu yang paling terkesan dalam jiwanya adalah
karya-karya Syeikh al-Islam Ibnu Taimiyah. Beliau
adalah
mujaddid besar abad ke 7 Hijriyah yang sangat terkenal.
Demikianlah
meresapnya pengaruh dan gaya Ibnu Taimiyah dalam jiwanya, sehingga Syeikh
Muhammad bin `Abdul Wahab bagaikan
duplikat(salinan)
Ibnu Taimiyah. Khususnya dalam aspek ketauhidan, seakan-akan semua yang
diidam-idamkan oleh Ibnu Taimiyah
semasa
hidupnya yang penuh ranjau dan tekanan dari pihak berkuasa, semuanya telah
ditebus dengan kejayaan Ibnu `Abdul Wahab
yang
hidup pada abad ke 12 Hijriyah itu.
Setelah
beberapa lama menetap di Mekah dan Madinah, kemudian beliau berpindah ke
Basrah. Di sini beliau bermukim lebih lama,
sehingga
banyak ilmu-ilmu yang diperolehinya, terutaman di bidang hadith
danmusthalahnya, fiqh dan usul fiqhnya, gramatika (ilmu
qawa’id)
dan tidak ketinggalan pula lughatnya semua.
Lengkaplah
sudah ilmu yang diperlukan oleh seorang yang pintar yang kemudian dikembangkan
sendiri melalui metode otodidak
(belajar
sendiri) sebagaimana lazimnya para ulama besar Islam mengembangkan
ilmu-ilmunya. Di mana bimbingan guru hanyalah
sebagai
modal dasar yang selanjutnya untuk dapat dikembangkan dan digali sendiri oleh
yang bersangkutan.
Mulai
Berdakwah
Syeikh
Muhammad bin `Abdul Wahab memulai dakwahnya di Basrah, tempat di mana beliau
bermukim untuk menuntut ilmu ketika
itu.
Akan tetapi dakwahnya di sana kurang bersinar, karena menemui banyak rintangan
dan halangan dari kalangan para ulama
setempat.
Di
antara pendukung dakwahnya di kota Basrah ialah seorang ulama yang bernama
Syeikh Muhammad al-Majmu’i. Tetapi Syeikh
Muhammad
bin `Abdul Wahab bersama pendukungnya mendapat tekanan dan ancaman dari
sebagian ulama yang sesat, yaitu ulama
jahat
yang memusuhi dakwahnya di sana; keduanya diancam akan dibunuh. Akhirnya beliau
meninggalkan Basrah dan mengembara
ke
beberapa negeri Islam untuk menyebarkan ilmu dan pengalamannya.
Di
samping mempelajari keadaan negeri-negeri Islam tetangga, demi kepentingan
dakwahnya di masa akan datang, dan setelah
menjelajahi
beberapa negeri Islam, beliau lalu kembali ke al-Ihsa menemui gurunya Syeikh
Abdullah bin `Abd Latif al-Ihsai untuk
mendalami
beberapa bidang pengajian tertentu yang selama ini belum sempat didalaminya.
Di
sana beliau bermukim untuk beberapa waktu, dan kemudian beliau kembali ke
kampung asalnya 'Uyainah, tetapi tidak lama
kemudian
beliau menyusul orang tuanya yang merupakan bekas ketua jabatan urusan agama
'Uyainah ke Haryamla, yaitu suatu tempat
di
daerah Uyainah juga.
Adalah
dikatakan bahwa di antara orang tua Syeikh Muhammad dan pihak berkuasa Uyainah
berlaku perselisihan pendapat, yang oleh
karena
itulah orang tua Syeikh Muhammad terpaksa berhijrah ke Haryamla pada tahun 1139
H.
Setelah
perpindahan ayahnya ke Haryamla kira-kira setahun, barulah Syeikh Muhammad
menyusulnya pada tahun 1140 H. Kemudian,
beliau
bersama ayahnya itu mengembangkan ilmu dan mengajar serta berdakwah selama
lebih kurang 13 tahun lamanya, sehingga
ayahnya
meninggal dunia di sana pada tahun 1153.
Setelah
tiga belas tahun menegakkan amar ma’ruf dan nahi mungkar di Haryamla, beliau
mengajak pihak Penguasa setempat untuk
bertindak
tegas terhadap gerombolan penjahat yang selalu melakukan kerusuhan, merampas,
merampok serta melakukan pembunuhan.
Maka
gerombolan tersebut tidak senang kepada Syeikh Muhammad, lalu mereka mengancam
hendak membunuhnya. Syeikh
Muhammad
terpaksa meninggalkan Haryamla, berhijrah ke Uyainah tempat ayahnya dan beliau
sendiri dilahirkan.
KEADAAN
NEGERI NAJD, HIJAZ DAN SEKITARNYA
KEADAAN
negeri Najd, Hijaz dan sekitarnya semasa awal pergerakan tauhid amatlah
buruknya. Krisis Aqidah dan akhlak serta
merosotnya
tata nilai sosial, ekonomi dan politik sudah mencapai titik kulminasi. Semua
itu adalah akibat penjajahan bangsa Turki
yang
berpanjangan terhadap bangsa dan Jazirah Arab, di mana tanah Najd dan Hijaz
adalah termasuk jajahannya, di bawah penguasaan
Sultan
Muhammad Ali Pasya yang dilantik oleh Khalifah di Turki (Istanbul) sebagai
Gubenur Jenderal untuk daerah koloni di kawasan
Timur
Tengah, yang berkedudukan di Mesir.
Pemerintahan
Turki Raya pada waktu itu mempunyai daerah kekuasaan yang cukup luas.
Pemerintahannya berpusat di Istanbul
(Turki),
yang begitu jauh dari daerah jajahannya. Kekuasaan dan pengendalian khalifah
mahupun sultan-sultannya untuk daerah yang
jauh
dari pusat, sudah mulai lemah dan kendur disebabkan oleh kekacauan di dalam
negeri dan kelemahan di pihak khalifah dan para
sultannya.
Disamping
itu, adanya cita-cita dari amir-amir di negeri Arab untuk melepaskan diri dari
kekuasaan pemerintah pusat yang
berkedudukan
di Turki. Ditambah lagi dengan hasutan dari bangsa Barat, terutama penjajah tua
yaitu Inggris dan Perancis yang
menghasut
bangsa Arab dan umat Islam supaya berjuang merebut kemerdekaan dari bangsa
Turki, hal mana sebenarnya hanyalah
tipudaya
untuk memudahkan kaum penjajah tersebut menanamkan pengaruhnya di kawasan itu,
kemudian mencengkeramkan kuku penjajahannya di sana.
Posting Komentar